En konsumenttvist uppstår när en konsument och en näringsidkare inte kan komma överens. Det kan bero på missnöje i produktkvalitet eller att priset skiljer sig från vad man från början kom överens om. Ett vanligt förekommande exempel är att konsumenten kräver ersättning för en trasig vara, medan näringsidkaren hävdar att konsumenten har varit vårdslös med varan och inte ska få någon ersättning.
Konsumentskyddet i Sverige regleras i bland annat Konsumentköplagen och Konsumenttjänstlagen. För att kunna hantera den här typen av situationer i praktiken behöver du känna till vilka rättigheter och skyldigheter som båda parterna har. I den här utbildningen får du lära dig om vad som utgör en felaktig vara, ångerrätt och reklamation fungerar samt hur konsumenttvister kan lösas i Allmänna reklamationsnämnden (ARN) eller domstol.
Ge dig själv eller dina anställda en kompetensutvecklande insats som är användbar i många branscher! Oavsett om du är företagsledare, medarbetare eller privatperson kan du genom den här utbildningen lära dig att hantera och förebygga konsumenttvister på ett professionellt och effektivt sätt.