På en globaliserad arbetsmarknad är det vanligt att resa till ett annat land för att jobba. Det erbjuder en rik tillströmning av kompetens och arbetskraft till den svenska arbetsmarknaden, men det medför också en del juridiska utmaningar. Ska du anställa en person som är utländsk medborgare? Tänk då på att personen kan behöva söka arbetstillstånd!
Arbetstillstånd är ett tillstånd för utländska medborgare att vistas och arbeta i Sverige. Det är en del av migrationsrätten och innebär att en person måste uppfylla vissa kriterier för att få jobba här. Ansökningsprocessen ställer krav på såväl den sökande som arbetsgivaren. Det är olagligt för båda parter att ha ett anställningsförhållande om den anställde inte har rätt att jobba i Sverige. Dessutom finns det många undantag från kravet på arbetstillstånd som kan vara svåra att navigera i.
Det är viktigt att kunna hantera ett arbetstillstånd på rätt sätt, både för den sökandes skull och för arbetsgivarens legitimitet. I den här utbildningen får du lära dig hur ansökningsprocessen för arbetstillstånd fungerar och vilka kriterier som måste vara uppfyllda för att tillstånd ska beviljas. Utbildningen omfattar även arbetsgivarens skyldighet att annonsera ut en tjänst vid nyanställning och dokumentationsskyldigheten under anställningen.
Om du väljer kurspaketet Diplomerad får du även arbeta med relevanta case och diskutera dina egna frågeställningar med en erfaren jurist.